Motorollera uzturēšana: sezonālā apkope, degviela, riepas un bremzes

Kāpēc regulāra apkope ir tik svarīga?

Motorollera uzturēšana nav tikai tehnisks pienākums – tā ir arī drošības un ekonomijas jautājums. Pat ja motorolleris tiek izmantots tikai vasaras sezonā, regulāra apkope pagarina tā mūžu un palīdz izvairīties no negaidītiem bojājumiem.

Iesācējiem bieži rodas kļūdains priekšstats, ka motorolleriem “nekas nevar notikt”, jo tie ir mazi un vienkārši. Taču pat mazākās tehniskās problēmas – piemēram, nepietiekams riepu spiediens vai nodilušas bremžu kluči – var būtiski ietekmēt drošību.

Regulāri pārbaudi motorollera galvenos elementus un ieplāno tehnisko apkopi vismaz reizi sezonā.

Sezonālā apkope – ko pārbaudīt?

Sezonālā apkope būtu jāveic pirms sezonas sākuma (pavasarī) un arī sezonas beigās (rudenī), īpaši, ja plāno ziemā motorolleri nelietot. Galvenie elementi, ko pārbaudīt:

  • Motoreļļas līmenis un kvalitāte – nepieciešams mainīt vismaz reizi gadā.
  • Akumulators – īpaši svarīgi elektriskajiem motorolleriem. Pārbaudi uzlādes līmeni un kontaktus.
  • Apgaismojums un signālgaismas – pārbaudi, vai viss darbojas, jo redzamība ir drošības pamats.
  • Skrūves un savienojumi – pēc ziemas pārtraukuma ieteicams pārbaudīt, vai nekas nav atbrīvojies vai sarūsējis.

Pirms ziemas uzglabāšanas vēlams veikt pilnu tīrīšanu, piepildīt degvielas tvertni un, ja iespējams, noņemt akumulatoru.

Degviela un tās nozīme ilgmūžībā

Motorollera dzinējs ir jūtīgs pret degvielas kvalitāti. Ja izmanto zemākas kvalitātes degvielu, tas var ietekmēt veiktspēju un radīt problēmas ar aizdedzi vai motoru.

Izvēlies tikai ražotāja ieteikto oktānskaitli (parasti 95 vai 98) un izvairies no degvielas uzglabāšanas motorollerī ilgāk par mēnesi – īpaši ziemā. Ilgi stāvoša degviela var kļūt neefektīva un radīt nosēdumus sistēmā.

Riepu stāvoklis un spiediens

Riepas ir viens no svarīgākajiem drošības elementiem, taču bieži tiek aizmirstas. Pirms katra brauciena pārbaudi riepu spiedienu – tas ietekmē gan saķeri, gan degvielas patēriņu.

Vēro arī riepu nodiluma dziļumu – ja protektors ir nolietots vai redzami plaisājumi, tās nekavējoties jānomaina. Atceries, ka pat lietotas, bet pareizi uzglabātas rezerves riepas var būt bīstamas, ja ir vairāk nekā 5 gadus vecas.

Bremžu pārbaude – katra brauciena rutīna

Bremzes ir jāuzrauga regulāri – gan kluču nodilums, gan bremžu šķidruma līmenis. Mehāniskām bremzēm jānodrošina vienmērīga darbība, bet hidrauliskām – stabils spiediens. Ja sajūti, ka bremzēšana kļūst mazāk efektīva, nevilcinies doties uz servisu.

Brauciena sākumā vienmēr pārbaudi bremžu darbību – vienkārši pabremzē uz vietas vai nelielā ātrumā, lai pārliecinātos, ka viss darbojas, kā nākas.

Ķēdes un transmisijas apkope – klusa, bet svarīga

Daudzi motorolleri, īpaši ar jaudīgākiem dzinējiem, izmanto ķēdes piedziņu. Lai arī tā ir uzticama sistēma, tās apkope ir regulārs pienākums. Ķēdei jābūt pareizi nospriegotai – ne pārāk vaļīgai, ne pārāk stingrai, jo tas ietekmē gan braukšanas komfortu, gan mehānisko drošību.

Ik pēc 500–1000 km ieteicams pārbaudīt ķēdes stāvokli un to ieeļļot. Īpaši pēc lietainām dienām vai braukšanas pa putekļainiem ceļiem smērviela var izskaloties. Izmanto tieši ķēdēm paredzētus smērvielas aerosolus un nelieto universālos eļļošanas līdzekļus – tie var savākt vairāk netīrumu nekā palīdzēt.

Ja motorollerim ir siksnas transmisija, regulāri jāpārbauda tās stāvoklis – plaisas, noberzumi vai čīkstoņas signālizē par vajadzību pēc nomaiņas.

Gaisa filtra tīrība un motora “elpa”

Lai dzinējs darbotos optimāli, tam nepieciešams tīrs gaiss. Gaisa filtrs attīra gaisu no putekļiem, smiltīm un citiem piemaisījumiem, kas citādi nonāktu degšanas kamerā. Ja filtrs ir netīrs vai aizsērējis, samazinās dzinēja veiktspēja, palielinās degvielas patēriņš un var rasties aizdedzes traucējumi.

Filtru ieteicams pārbaudīt ik pēc 2000–3000 km, bet, ja brauc pa putekļainiem ceļiem vai pilsētas vidē ar daudz smoga, pat biežāk. Daudzi filtri ir tīrāmi – tos var izpūst ar saspiestu gaisu vai izmazgāt, taču daži modeļi paredzēti tikai vienreizējai lietošanai.

Apgaismojums un elektronika – redzi un esi redzams

Motorollera apgaismojuma sistēma ir tikpat svarīga kā bremzes vai riepas. Tai jādarbojas nevainojami ne tikai nakts laikā, bet arī dienā, kad redzamība var pasliktināties miglā, lietū vai krēslā.

Pārbaudi priekšējo un aizmugurējo lukturu darbību, bremžu signālus un pagriezienu rādītājus. Ja izmanto LED apgaismojumu, tie ir ekonomiskāki un kalpo ilgāk, taču arī tiem var būt bojājumi vadības blokos vai kontaktos.

Elektronika nav tikai par lukturiem – mūsdienu motorolleriem var būt arī imobilaizeri, USB ligzdas, displeji un pat navigācijas sistēmas. Ja pamani elektronikas traucējumus, nekavējoties apmeklē servisu – novārtā atstāti defekti var ietekmēt visu sistēmu.

Uzglabāšana ziemā – ko un kā darīt?

Latvijā daudzi motorollera īpašnieki ziemas sezonā transportlīdzekli neizmanto, tāpēc svarīgi to pareizi sagatavot ilgākam stāvēšanas periodam. Pirmais solis – izvēlies piemērotu vietu: sausas, vēsas un labi vēdināmas telpas, vēlams ar betona vai bruģētu grīdu.

Uzglabāšanas soļi:

  • Nomazgā un nosusini motorolleri, īpaši disku un ķēdes zonu.
  • Uzpildi degvielas tvertni līdz pilnam, pievienojot stabilizatoru (īpaši benzīna motorolleriem).
  • Noņem akumulatoru un glabā to telpās, regulāri to uzlādējot.
  • Pacel motorolleri uz statīva vai uzpumpē riepas līdz maksimālajam spiedienam, lai novērstu deformāciju.
  • Nosedz ar elpojošu pārsegu, nevis plastmasas vai gumijas materiālu, kas var veidot kondensātu.

Šāda sagatavošana ļaus pavasarī uzsākt sezonu bez liekiem pārsteigumiem.

Motorollera uzturēšana kā ieradums

Lai motorollera apkope nekļūtu par nastu, padari to par ieradumu. Iekļauj īsu tehnisko pārbaudi iknedēļas rutīnā – tas aizņem tikai dažas minūtes, bet palīdz savlaicīgi pamanīt problēmas.

Izveido nelielu kontrolsarakstu vai pat piekarini uzlīmi pie motorollera spoguļa ar pārbaudāmajām lietām: riepas, bremzes, gaismas, ķēde, eļļa. Jo biežāk tās pārbaudīsi, jo drošāk jutīsies uz ceļa – neatkarīgi no laika apstākļiem vai nobraukuma.

Vairāk no autora

Kas jāzina iesācējam: ceļu satiksmes noteikumi, tiesības un drošība ar motorolleri

Biežākās kļūdas, ko pieļauj motorollera īpašnieki – un kā no tām izvairīties