Biežākās kļūdas, ko pieļauj motorollera īpašnieki – un kā no tām izvairīties

  1. Regulāras apkopes ignorēšana

Viens no biežākajiem klupšanas akmeņiem motorollera īpašniekiem – uzskats, ka šis transportlīdzeklis “neprasa uzmanību”. Motorolleris gan patērē mazāk resursu nekā automašīna, taču tas nenozīmē, ka apkope nav vajadzīga. Eļļas nomaiņa, bremžu pārbaude, ķēdes vai siksnas apskate – tas viss jāveic regulāri, pretējā gadījumā var rasties nopietni bojājumi.

Piemēram, nolietots gaisa filtrs var samazināt dzinēja veiktspēju, savukārt nepārbaudītas riepas var radīt nestabilitāti uz ceļa. Lai no šīm kļūdām izvairītos, ieteicams veidot vienkāršu apkopes kalendāru un pierakstīt paveikto.

  1. Nepareiza riepu spiediena uzturēšana

Riepas – it kā pašsaprotama lieta, taču ļoti daudzi motorollera īpašnieki aizmirst regulāri pārbaudīt spiedienu. Pārāk zems spiediens ietekmē degvielas patēriņu, riepu nodilumu un, pats galvenais, saķeri ar ceļu.

Savukārt pārlieku augsts spiediens samazina amortizāciju un padara braucienu nekomfortablu. Optimālais spiediens norādīts motorollera lietošanas instrukcijā, un tas ir jāpielāgo arī atkarībā no braucēja svara vai, piemēram, papildu pasažiera klātbūtnes.

  1. Aizsargķiveres un ekipējuma nenovērtēšana

Lai gan ķivere ir obligāta, joprojām daudzi izvēlas lētus vai pat nekvalitatīvus modeļus, kas reālas sadursmes gadījumā nesniedz pietiekamu aizsardzību. Vēl sliktāk – daži brauc vispār bez cimdiem, jakas vai garajām biksēm, uzskatot, ka “karstumā tāpat ir labāk”.

Tomēr pat neliels kritiens zemas ātruma apstākļos var izraisīt nopietnus nobrāzumus un traumas. Investīcija drošības aprīkojumā nav greznība – tā ir apdrošināšana pašam sev.

  1. Nepareiza degvielas vai eļļas izvēle

Daži īpašnieki izvēlas lētāko pieejamo degvielu vai izmanto universālu motoreļļu, neiedziļinoties ražotāja norādījumos. Šī pieeja var negatīvi ietekmēt dzinēja darbību, izraisīt aizdedzes traucējumus vai pat bojāt motoru ilgtermiņā.

Ražotāji bieži iesaka konkrētu oktānskaitli un eļļas viskozitāti – šīs prasības ir jāievēro. Tāpat nedrīkst jaukt dažādas eļļas vai lietot vecu, nekvalitatīvu degvielu, kas ir stāvējusi tvertnē ilgāk par pāris nedēļām.

  1. Braukšana bez plānošanas un situācijas izvērtēšanas

Daudzi iesācēji, bet arī pieredzējuši īpašnieki, aizmirst pielāgot braukšanas stilu apstākļiem – slapjam asfaltam, vējam, intensīvai satiksmei. Tāpat bieži tiek ignorēta iepriekšēja maršruta plānošana, kas noved pie riskiem – pēkšņām bremzēšanām, neskaidriem manevriem vai pat nelegālas apdzīšanas.

Motorollerim nav tādas pašas aizsardzības kā automašīnai – ikviena situācija uz ceļa jāvērtē ar papildus piesardzību. Drošības labad vienmēr plāno maršrutu ar laika rezervi, izvēlies mierīgākas ielas un pieņem, ka citi satiksmes dalībnieki tevi var nepamanīt.

Veidojiet vienkāršu apkopes rutīnu

Lai izvairītos no motorollera tehniskās apkopes ignorēšanas, izveidojiet rutīnu, kas kļūst par daļu no ikdienas vai nedēļas ritma. Ieteicams izveidot nelielu kontrolsarakstu – eļļa, riepas, bremzes, ķēde, gaismas – un pārbaudīt šos punktus vismaz reizi nedēļā.

Reizi sezonā vai pēc noteikta kilometru skaita (piemēram, ik pēc 3000 km) ieplānojiet vizīti servisā, pat ja viss šķiet kārtībā. Preventīva pārbaude var palīdzēt izvairīties no neplānotiem un dārgiem remontiem. Turklāt daudzi servisi piedāvā bezmaksas sākotnējo diagnostiku, ko var izmantot arī iesācēji.

Pārbaudiet riepu spiedienu reizi nedēļā

Riepu pārbaude aizņem mazāk nekā piecas minūtes, bet tās nozīme ir milzīga. Iegādājieties kompakto riepu spiediena mērītāju un glabājiet to zem sēdekļa vai somā. Spiedienu pārbaudiet aukstām riepām, ideāli – pirms brauciena sākuma.

Ja motorolleris aprīkots ar bezkameru riepām, īpaši svarīgi pārliecināties, ka tajās nav lēnas gaisa noplūdes. Modernāki modeļi piedāvā riepu spiediena sensora sistēmas, bet klasiskajiem modeļiem šī funkcija jāveic manuāli.

Optimālais spiediens parasti ir 2.0–2.4 bar, bet vienmēr konsultējieties ar lietošanas instrukciju. Neaizmirstiet – arī riepu protektora dziļums ir svarīgs, tas nedrīkst būt mazāks par 1.6 mm.

Ieguldiet drošības aprīkojumā

Lai izvairītos no kļūdas, kas saistīta ar ekipējuma ignorēšanu, padomājiet par to kā par personīgo apdrošināšanu. Iesācējiem īpaši ieteicams iegādāties pilnsejas ķiveri ar pretmiglas aizsargu, kā arī CE sertificētu jaku ar plecu un elkoņu aizsargiem.

Cimdi nav tikai aizsardzībai no vēja – kritiena gadījumā rokas bieži cieš pirmās. Tāpat arī garās bikses ar ceļu aizsargiem un stingri apavi sniedz stabilitāti un pasargā kājas. Ir pieejami moderni, elpojoši materiāli, kas pielāgoti arī karstiem laika apstākļiem.

Drošības ekipējums var šķist kā papildizdevums, bet tas ir ilgtermiņa ieguldījums veselībā un komfortā.

Lietojiet atbilstošu degvielu un eļļu

Vienmēr izmantojiet tikai ražotāja norādīto degvielas veidu – parasti tas ir 95. vai 98. benzīns. Izvairieties no degvielas uzglabāšanas kannās ilgāk par divām nedēļām, īpaši vasaras karstumā. Ja motorolleris tiek izmantots reti, pievienojiet degvielas stabilizatoru, lai novērstu degvielas sabojāšanos.

Eļļu izvēlieties atbilstoši ražotāja norādītajam viskozitātes līmenim (piemēram, 10W-40). Ja neesat pārliecināts, konsultējieties ar servisa meistaru. Nekad nejauciet dažādas eļļas – tas var radīt nogulsnes un aizsērējumus.

Iemācieties plānot braucienu un pielāgoties apstākļiem

Lai izvairītos no neapdomīgas braukšanas, pirms izbraukšanas pārskatiet maršrutu – izmantojiet navigācijas lietotnes vai pat vienkāršu karti. Plānojot laiku ar rezervi, nav nepieciešams steigties vai pieņemt riskantus lēmumus uz ceļa.

Pielāgojiet savu braukšanas stilu laikapstākļiem – lietus laikā samaziniet ātrumu, izvairieties no baltajām līnijām un ielu seguma savienojumiem. Vējš var ietekmēt stabilitāti, tāpēc, ja iespējams, brauciet nedaudz lēnāk un turieties tuvāk ceļa malai.

Nekad neuztveriet citus kā ienaidniekus uz ceļa – koncentrējieties uz savu drošību. Brauciet ar domu, ka citi tevi var nepamanīt, un attiecīgi rīkojieties piesardzīgi.

Vairāk no autora

Motorollera uzturēšana: sezonālā apkope, degviela, riepas un bremzes

Motorolleris kā dzīvesstila izvēle: brīvība, stils un neatkarība